دفتر أحوال

صاروخ الصين الخارج عن السيطرة يثير سخرية “القناوية” على مواقع التواصل الاجتماعي

كتبت: منى أحمد

آثار خبر تداولته المواقع الإخبارية وصفحات التواصل الاجتماعي ” فيسبوك ” عن خروج الصاروخ الصينى  Long March 5B (CZ- 5B) عن السيطرة، سخرية أهالي محافظة قنا ،واستقبالهم للخبر بكوميدية ساخرة ، وأنهم في إنتظار الصاروخ متى وقع؟!” .

يترقب العالم رحلة الصاروخ الصيني منذ انطلاقه من عدة أيام في إحدى محطات الصين، وخاصة بعد الإعلان عدم السيطرة عليه، حيث إنه من المرجح أن يسقط جزء من الصاروخ الصيني Long March 5B الذى تم استخدامه لإطلاق الوحدة الأولى لمحطة الفضاء الصينية إلى الغلاف الجوي للأرض اليوم أو غدا بحسب خبراء.

 وجاءت بعض ردود أفعال رواد التواصل الاجتماعي ” فيسبوك ” من أبناء محافظة قنا كالآتي: قال محمد شحات ” يعنى احنا كل عيد بنفرقع صواريخ المره دى هو اللى هيفرقع فينا والنبى احنا ناس بركه وربنا مش حرمنا من حاجه”.. بينما مصطفي محمود” يا جدعان الصاروخ دة مالوش اهل يسألوا عليه بدل ما هور رايح جاي كدة “.

وقال محمد فريد” بنقول راجع لصحابه المال الحلال ما يضيع.قولو يارب يرجع لصحابه”، أما زياد محمد” ايه الصاروخ الا ماشي علي حل شعره ومش لاقي حد يلمه يارب بحق جاه النبي محمد ينزل علي سد النهضة يدمرو قولو امين يارب العالمين” .

وقال اشرف محمد” لا بقولكو إيه الصاروخ دا لو وقع جنب بيتي هيبقي بتاعي خلصانه ..بصوت القرموطي عشان مش معايا التمب حبيعه خردة زي عبدالغفور البرعي”

 

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!
إغلاق
إغلاق